ZOO Melaka


Jumaat, 05 Mac 2010 -12.30 tengah hari


Minggu ini explorasi sana sini akan membawa anda berkunjung ke Zoo Melaka salah satu destinasi yang disukai oleh golongan kanak-kanak. Memandangkan minggu depan adalah cuti sekolah, ini adalah masa yang terbaik untuk luangkan masa bersama keluarga. Zoo Melaka terletak bersebelahan Dataran sejarah, Ayer Keroh, Melaka. Terdapat lebih dari 214 spesis haiwan yang boleh ditemui di Asia Tenggara dan Afrika secara semulajadi.


Zoo Melaka telah ditubuhkan pada tahun 1963. Pada mulanya Zoo Melaka ditadbir oleh Kerajaan Negeri Melaka tetapi pengurusan zoo ini diambil alih oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) pada tahun 1979. Tahukah anda Zoo Melaka merupakan zoo kedua terbesar selepas Zoo Negara.


Jika anda berkunjung ke Zoo Melaka ini anda boleh melihat koleksi haiwan yang berjumlah 1200 spesismen daripada 215 spesies haiwan unggas, mamalia,reptilia dan amphibia. Tarikan utama di zoo ini adalah Badak Sumatra, Harimau belang, Seladang, Kijang dan Rusa. Jumlah pelawat yang berkunjung ke sini setiap tahun kira-kira 40,000 orang. Waktu terbaik untuk membuat lawatan ialah waktu pagi kerana pada waktu itu haiwan masih aktif menunggu waktu makan. Selepas makan, haiwan akan menghabiskan masa berehat atau tidur.

Zoo Melaka juga turut menganjurkan Night Safari setiap Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk memberi peluang kepada pengunjung nikmati pemandangan zoo pada waktu malam sambil berjalan kaki atau menaiki tram sambil melihat 500 spesies haiwan malam dalam suasana yang diterangi cahaya lampu bulan purnama.

Setelah penat mengelilingi Zoo Melaka, jangan lupa untuk merakamkan gambar kenangan anda bersama personaliti zoo seperti Orang Utan, Ular dan banyak lagi.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "ZOO Melaka"

Post a Comment