Bukit Bendera, Pulau Pinang


Jumaat, 30 April 2010 -12.30 tengah hari

Jika minggu lepas, explorasi sana sini telah menjelajah ke Negeri Sabah, kali ini kita terbang ke Pulau Pinang. Sebuah tempat yang diminati oleh rakyat Malaysia dan para pelancong luar negara untuk bercuti dan menikmati keindahan alam semulajadi disekeliling. Lokasi yang dimaksudkan ialah Bukit Bendera.

Berada pada ketinggian lapan ratus tiga puluh meter di atas Georgetown, puncak Bukit bendera (Penang Hill) mempunyai suhu dingin dan panorama yang mengasyikkan.

Suhu dikawasan puncak Bukit Bendera ini adalah lima darjah Celsius lebih dingin daripada garisan laut. Dari kemuncak, para pelancong boleh melihat pemandangan yang menakjubkan dibawah, dimana mereka akan melihat seluruh pulau bahkan juga ke tanah utama di seberang laut. Terdapat juga taman yang menyenangkan, pondok berfesyen tua, restoran dan penginapan, sebuah kuil Hindu, taman burung serta Masjid Muslim di puncaknya.

Tahukah anda, Bukit Pulau Pinang pada asalnya digelar Bukit Strawberi (Strawberry Hill) kerana kawasan tersebut adalah sebuah kawasan pengeluaran strawberi kerana bentuk muka buminya dan suhu yang dingin sesuai untuk ditanam buah strawberry. Nama rasmi bukit ini adalah Bukit Bendera Pulau Pinang (Flag Hill), namun ia tetap secara umumnya dipanggil Bukit Pulau Pinang.

Untuk sampai ke kemuncak lebih mudah melalui Taman Botanikal Air Terjun dengan jalan kaki ataupun anda boleh memilih untuk menggunakan kereta api kabel yang telah beroperasi sejak tahun 1922. Dengan menggunakan kereta api kabel ini anda akan mengambil masa hanya setengah jam untuk sampai ke kemuncak berbanding trek berjalan kaki yang mengambil masa empat jam untuk sampai....

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Bukit Bendera, Pulau Pinang"

Post a Comment