Pulau Gaya, Sabah


Jumaat, 23 April 2010 -12.30 tengah hari

Explorasi sana sini pada minggu ini, masih lagi meninjau tempat-tempat menarik di negeri dibawah bayu, Sabah. Jika minggu lalu, explorasi sana sini telah menerokai Kota Kinabalu, kali ini masih lagi dilokasi yang sama dimana kita ke Pulau Gaya. Antara destinasi pelancongan yang semakin dikenali oleh pelancong dalam dan luar negara.

Untuk datang ke Pulau Gaya anda boleh menaiki bot laju kira -kira 10 minit dari Kota Kinabalu, Sabah. Luasnya 1,465 hektar dan termasuk dalam warta Taman Tunku Abdul Rahman, satu pulau yang dilindungi daripada aktiviti nelayan, pembalakan haram, carigali petroleum dan pelbagai sumber pencemaran.

Lokasi yang sentiasa mendapat tumpuan pelancong di Pulau Gaya ini ialah pantainya yang cukup indah dan air laut yang biru. Sesuai untuk mereka yang sukakan percutian bersama keluarga. Begitu juga buat anda yang gemarkan aktiviti "scuba diving" meneroka keindahan dalam laut dan kapal-kapal lama yang pernah tenggelam di Pulau Gaya (mengikut sejarah lama). Dari segi penginapan pula anda tidak perlu risau kerana ada banyak chalet-chalet yang disediakan untuk pengunjung yang datang ke sini.

Jika anda berkunjung di Pulau Gaya ini anda berpeluang melihat keunikan rumah air. Terdapat 6000 orang penduduk yang mendiami rumah air ini yang diperbuat daripada kayu dan dibina di tepi pantai yang cetek dan landai. Mereka yang tinggal di sini terdiri daripada etnik Bajau, Ubian dan rakyat Filipina. Apa yang uniknya dari satu rumah ke satu rumah hanya dihubungkan dengan papan-papan kecil dan nipis bila anda melaluinya pasti anda akan berasa gayat. pengangkutan utama oleh penduduk disitu adalah bot laju dan perahu nelayan.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Pulau Gaya, Sabah"

Post a Comment