Tip Sebelum Melancong

Jumaat, 18 Februari 2011-12.30 tengah hari


Persiapan sebelum melancong ke destinasi pilihan adalah penting bagi memberikan keselesaan semasa percutian. Berikut adalah beberapa tips sebelum melancong yang boleh dipraktikkan:


1. Melancong pada hari biasa dan bukan pada hujung minggu

Langkah bijak buat anda yang mahu pergi melancong dengan memilih hari biasa berbanding hari minggu. Banyak sebab hal ini perlu dititik beratkan. Pertama sekali tentunya kos yang lebih jimat berbanding hari minggu. Pada hari minggu kebanyakan pusat peranginan mahupun tempat tumpuan pelancong akan dibanjiri ribuan pengunjung termasuk juga tempat penginapan. Waktu ini caj yang dikenakan untuk sebuah bilik adalah lebih mahal berbanding dengan harga biasa.


2. Lakukan kajian terhadap tempat yang ingin dikunjungi

Sebelum pergi bercuti ke tempat idaman, adalah lebih baik untuk meninjau sedikit informasi mengenainya dahulu. Ketahui lokasi menarik untuk dilawati, harga serta pengangkutan awam yang boleh digunakan di sana kelak. Di samping itu, laman sesawang juga adalah cara yang paling mudah untuk mencari informasi tempat pelancongan yang ingin dikunjungi.


3. Gunakan khidmat agensi pelancongan

Melancong dengan menggunakan khidmat agensi pelancongan juga sangat digalakkan lebih-lebih lagi bagi mereka yang pertama kali mahu melancong. Ini dapat mengelakkan anda dari ditipu atau membuang waktu untuk mencari tempat yang anda kurang arif tentangnya. Di samping itu, percutian anda akan lebih bermakna dengan agensi ini kerana jadual anda pasti padat dengan aktiviti menarik.


4. Elakkan menggunakan perhiasan yang mahal

Semasa bercuti elakkan dari mengenakan perhiasan yang mahal seperti emas dan sebagainya. Bercuti bukanlah tempat sesuai untuk menggayakan barangan hiasan yang anda miliki. Bimbang pula disaat sedang bersuka ria berganti duka nanti. Sebaiknya simpanlah barang kemas di rumah supaya keselamatan anda lebih terjamin. Ini bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini seperti kecurian dan rompakan berlaku.


Disediakan Oleh:

Mohd Khairul Anam(Am)

Pelajar Praktikal Uitm.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Tip Sebelum Melancong"

Post a Comment