Gunung Jerai Di Kedah


Jumaat, 30 Julai 2010 - 12.30 tengah hari

Explorasi Sana sini minggu Gunung Jerai (juga dikenali Puncak kedah) merupakan sebuah gunung yang terdapat di Negeri kedah darul Aman, di antara sempadan daerah Kuala Muda dan Yan. Tingginya 1,217 meter. gunung Jerai boleh dilihat dari hotel E & O di Pulau Pinang kerana jarak Butterworth ke Gunung Jerai hanya 50 kilometer sahaja.

Untuk datang ke Gunung jerai ini anda boleh mengikut Lebuhraya Utara-Selatan PLUS, dari Tol Sg Dua , Prai menuju Utara dan keluar di EXIT Gurun. belok kiri selepas tol kemudian belok kanan di simpang trafik.

Gunung Jerai menawarkan aktiviti merentas hutan bagi pencinta alam semulajadi. Apa yang menarik di tempat ini ialah kepelbagaian tumbuh -tumbuhan tropika yang termasuk kawasan hutan Dipterokarp Bukit dan hutan Dipterokarp Atas. Untuk ke puncak gunung anda akan berjalan sejauh 12 kilometer. penat dan mencabar untuk menempuhi pokok2 besar semasa dalam perjalanan.

Apabila anda sudah sampai ke puncak, anda akan melihat pemandangan yang cukup indah dan cantik Negeri kedah terutama pemandangan sawah padi yang luas terbentang bak saujana mata memandang.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Gunung Jerai Di Kedah"

Post a Comment