Taman Hidupan Liar Lok Kawi di Sabah


Jumaat, 23 Julai 2010 -12.30 tengah hari

Minggu ini, Explorasi akan mengelilingi Taman Hidupan Liar Kawi di Negeri Sabah. Taman seluas 280 ekar itu yang terletak dalam daerah Putatan dibuka secara rasmi pada 17 Februari 2007. Sebelum ditukar nama ke Taman Hidupan Liar Lok Kawi, ia dikenali sebagai Taman Zoologi dan Botani Sabah (Sabah Zoological and Botanical Park). “Zoo Lok Kawi” merupakan destinasi yang amat berpotensi sebagai daya tarikan baru industri pelancongan di Sabah kerana ia merupakan satu-satunya zoo di Sabah.

Taman Hidupan Liar Lok Kawi memiliki keunikan dan keistimewan sendiri kerana berkonsepkan dua jenis taman iaitu zoologi dan botani.

Masa operasinya setiap hari dari 9.30 pagi hingga 5.30 petang. Semasa cuti sekolah sudah pasti ramai pengunjung berbanding hari biasa atau hujung minggu. Jadi sesuai sekiranya anda ingin membawa anak-anak ke Taman ini. Pengunjung dapat melihat pelbagai jenis binatang seperti badak,rusa,harimau,gajah Asia, Kijang,memerang, burung unta, musang, badak sumatra dan banyak lagi.

Pengunjung juga berpeluang untuk mengenali dengan lebih dekat spesies Orang Utan dan juga Monyet Proboscis yang hanya boleh di dapati di Sabah. Disini juga pengunjung boleh melihat Harimau dahan yang hanya boleh di dapati di kepulauan Borneo dan Asia.

Jangan ketinggalan juga untuk menyaksikan gelagat si burung Kakak Tua dan Burung Nuri yang pandai menyanyikan lagu Negaraku. Pastinya mencuit hati. Konsep terbuka juga sedikit sebanyak mendekatkan diri pengunjung kepada hidupan di sini.

Sementara Taman Botani yang diusahakan oleh Jabatan Hutan turut menyediakan pameran orkid, pakis, tumbuhan perubatan, periuk kera, spesies halia serta menyediakan laluan pejalan kaki untuk meninjau keindahan flora di sekitar taman itu.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Taman Hidupan Liar Lok Kawi di Sabah"

Post a Comment