Bukit Melawati, Kuala Selangor


Jumaat, 10 Disember 2010 -12.30 tengah hari

Masih lagi dalam mood cuti sekolah, kali ini Explorasi Sana Sini akan membawa anda berkunjung ke lokasi bersejarah yang terletak di tengah-tengah bandar Kuala Selangor iaitu Bukit Melawati dan ia juga turut di kenali Bukit Selangor. Lokasi ini pernah dijadikan tempat bersemayam Sultan Selangor iaitu sebelum Sultan Abdul Samad pindah ke Bukit Jugra di Kuala Langat.

Kedudukan Bukit Melawati cukup strategik kerana terletak di Kuala Sungai Selangor, menghadap laut Selat Melaka dan Sumatera, Indonesia. Anda boleh melihat bagaimana Bukit Melawati sebagai tempat sejarah perjuangan antara penduduk tempatan dengan kuasa penjajah dari Belanda dan British dengan melawat tempat-tempat seperti rumah api hingga makam raja, menara tinjau, rumah api, kubu pertahanan dan batu pancung. Para pengunjung yang melawat ke lokasi tadi akan merasai zaman lampau semasa perjuangan di Bukit Melawati.

Kemudahan tram juga disediakan kepada pengunjung yang datang ke situ. Selain itu, kemudahan gerai makan, tempat letak kereta dan tempat duduk untuk beristirehat juga turut disediakan kepada pengunjung. Tidak rugi rasanya anda berkunjung bersama anak-anak ke Bukit Melawati selain melihat pemandangan yang menarik di situ dan menambah pengetahuan anak-anak tentang sejarah di negara kita.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Bukit Melawati, Kuala Selangor"

Post a Comment