Taman Bunga Raya, Kuala Lumpur


Jumaat, 24 Disember 2010- 12.30 tengah hari

Explorasi sana sini untuk minggu ini, anda akan dibawa menikmati keindahan bunga kebangsaan iaitu di Taman Bunga Raya yang terletak berhampiran Taman Tasik Perdana, Kuala Lumpur. Bunga raya telah dipilih sebagai bunga kebangsaan di negara kita dimana bunga ini melambangkan status kemerdekaan dan identiti negara kita.

Taman Bunga Raya memiliki keluasan 0.9 hektar dan kedudukannya di kawasan berbukit di Taman tasik Perdana yang dikelilingi pokok-pokok, merupakan kawasan yang sesuai untuk pertumbuhan bunga raya. Taman Bunga Raya ini juga terletak berhampiran dengan taman-taman yang lain iaitu Taman Orkid Kuala Lumpur, Taman Burung Kuala Lumpur dan juga berdekatan dengan Memorial Tun Razak.

Untuk pengetahuan anda juga, Taman Bunga Raya ini menempatkan lebih 2500 pokok bunga raya dengan pelbagai warna, bentuk, saiz yang ditanam mengikut spesies dan jenisnya di sepanjang laluan pejalan kaki dan teres bukit. Bunga raya yang menjadi bunga kebangsaan negara ini juga memiliki nama saintifik iaitu Rosa-Sinensis. Di dalam taman ini juga terdapat kemudahan untuk pengunjung seperti kerusi rehat agar anda dapat bersantai sebentar setelah penat berjalan disekitar taman.

Waktu yang sesuai untuk anda datang ke sini ialah pada waktu pagi kerana suasana persekitaran yang berangin dan nyaman. taman Bunga Raya dibuka setiap hari dari jam 9.30 pagi hingga 6.00 petang.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Taman Bunga Raya, Kuala Lumpur"

Post a Comment