Pulau Redang


Jumaat, 22 Januari 2010-12.30 tengah hari


Destinasi kunjungan pada minggu ini, kita akan menjelajah ke Pulau Redang.
Pulau Redang terletak diperairan Laut China Selatan merupakan salah satu daripada sembilan buah pulau yang membentuk taman laut kepulauan Redang serta tapak pemuliharaan penyu yang penting, di Negeri Terengganu . Perairan disekeliling Pulau Redang juga mengandungi dua buah bangkai kapal yang bersejarah iaitu H.M.S Putera Wales dan H.M.S Repulse yang telah ditenggelamkan di sini pada permulaan Perang Dunia II dan mewujudkan suasana bagi pendudukan Jepun di Tanah Melayu. Pulau-pulau lain yang berhampiran termasuk Pulau Lang Tengah, Pulau Perhentian Besar, Pulau Perhentian Kecil dan Pulau Bidong.

Pulau Redang adalah salah satu daripada pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Malaysia. Pada masa kini, pulau ini menjadi sebuah pulau peranginan yang amat popular di kalangan orang Malaysia dan kebanyakan mereka yang berkunjung ke sini menggunakan pakej pelancongan. Antara lokasi lain yang menarik untuk dikunjungi di pulau ini ialah Pasir Panjang. Pasirnya putih dan airnya jernih, terdapat batu karang dan ikan hanya beberapa meter dari tepi pantai. Kemudahan yang disediakan di pulau ini seperti kegiatan snorkel "scuba diving" serta aktiviti air yang lain.

Disini juga anda boleh dapatkan pelbagai cenderahati tempatan dan asli dari Negeri Terengganu tanda kunjungan ke Pulau ini.

Untuk datang ke Pulau Redang, pengunjung boleh menggunakan bot -bot yang dikendalikan oleh syarikat-syarikat peranginan di sini melalui Merang atau Kuala Terengganu. Jaraknya dari jeti kampung Penarik ialah 30 kilometer nautika. Terdapat juga sebuah lapangan terbang kecil di pulau ini.

Kemudahan penginapan juga cukup mudah di pulau ini, dari kos yang paling mahal bertaraf antarabangsa hinggalah ke kos yang paling murah. kunjungilah Pulau Redang dan rasailah keindahan dan kecantikan di pulau ini.

Read Users' Comments (0)

0 Response to "Pulau Redang"

Post a Comment